مقالات پرینتر

خطاهای چاپگر HP و راه حل برطرف کردن آن ها

پیشرفت تکنولوژی به ویژه در صنعت تولید پرینتر باعث رشد روز افزون دستگاه های چاپ و مجهز شدن به قابلیت های منحصر به فرد شده است. اگرچه برندهای تولید کننده پرینتر ها بسیار متنوع هستند و هر کدام حرفی برای گفتن دارند اما غول عرصه تکنولوژی ساخت پرینترهای مدرن؛ اچ پی، نبض بازار را به دست گرفته است.

اچ پی، دستگاه های چاپ پیشرفته و مبتنی بر فناوری های روز دنیا را تولید و روانه بازار می کند. علی رغم به کارگیری تکنولوژی های برجسته در ساخت و طراحی پرینترهای اچ پی، ممکن است در طول زمان، شاهد برخی ضعف های کارکردی این پرینتر ها نیز باشید. کارشناسان ما در رادین پرینتر به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به شما مشتریان محترم هستند.

جالب است بدانید که خطا ها و مشکلات ایجاد شده در عملکرد پرینترهای اچ پی معمولا به صورت پیغام های متفاوتی بر صفحه نمایش دستگاه چاپ، مشاهده می شوند. لازم است که معنای هر یک از ارورر های پرینتر اچ پی را بشناسید و با اقدام به موقع در راستای رفع آن ها، عملکرد پرینتر خود را بهبود بخشید.

ارور های پرینتر HP نشان دهنده مشکلات بخش های مختلف دستگاه است و لزوم مراجعه به به تکنسین حرفه ای را یادآور می شوند. دقت داشته باشید که برطرف نمودن خطاهای چاپگر HP و تعمیر و سرویس پرینتر، یک کار کاملا تخصصی است و باید به دست افراد مجرب و کارآزموده انجام شود.

در این پست، می خواهیم به معرفی رایج ترین ارور های پرینتر HP و راه حل های برطرف کردن آن ها بپردازیم. البته توجه داشته باشید که در اینجا فقط لیستی از شایع ترین مشکلات پرینتر اچ پی آورده می شود. برخی مشکلات دیگر نیز ممکن است برای دتشگاه شما پیش بیاید که در این آموزش به آن ها اشاره نشده باشد.

 

خطاهای چاپگر HP

گیر کردن کاغذ در چاپگر (Paper jam Error) از خطاهای چاپگر HP

اجرای دستور پرینت زمانی محقق می شود که سیستم های مکانیکی و چرخدنده های درون پرینتر، شروع به کار کرده و حرکت می کنند. در نتیجه شروع به کار این چرخ دنده ها، کاغذ از سینی های ورودی به دورن پرینتر کشیده می شود و پس از چاپ محتوا بر روی آن، به سمت خروجی دستگاه، هدایت می گردد.

گیر کردن کاغذ در چاپگر (Paper jam Error) از خطاهای چاپگر HP

وجود مانع در کارکرد غلتک ها باعث نمایش خطای Paper Jam بر روی صفحه نمایش دستگاه چاپ می شود. این پیغام خطا به کاربر می گوید که کاغذ در پرینتر گیر کرده است. اگرچه مشکل گیر کردن کاغذ تقریبا در تمامی دستگاه های چاپ رخ می دهد اما علت اصلی آن به عدم شناخت کاربر از سیستم و نوع پرینتری که در اختیار دارد، مربوط می شود. قرار دادن کاغذ غیر استاندارد یا اشتباه درون پرینتر، روند چاپ را مختل می کند.

 

برطرف کردن ایراد گیر کردن برگ کاغذ

و اما چگونه ایراد گیر کردن کاغذ در پرینترهای اچ پی را برطرف کنیم؟ سرویس های دوره ای چاپگر، اولین راه حل کاربردی برای حل این مسئله و برطرف کردن کد خطا بر روی صفحه نمایش دستگاه چاپ است. سرویس دوره ای الزاما باید توسط افراد حرفه ای و متخصص در این زمینه انجام بگیرد تا از بروز هزینه‌های سنگین تعمیر، جلوگیری شود و عمر مفید پرینتر افزایش پیدا کند.

دلیل گیر کردن کاغذ در داخل چاپگر معمولا به عدم قرار گیری صحیح کاغذ در سینی و یا مخزن ورودی مربوط می شود.

برطرف کردن ایراد گیر کردن برگ کاغذ

پس از بیرون آوردن کاغذ از درون دستگاه چاپ، محل قرار گیری ضامن های نگهدارنده کاغذ را به درستی بررسی نموده و از سلامت آن اطمینان حاصل نمایید. استفاده از کاغذ های پاره در سینی تغذیه و یا استفاده از برگه های دارای متعلقات مانند سوزن ته گرد و یا سوزن منگنه دار، عوامل دیگری هستند که باعث نمایش ارور های پرینتر HP می شوند.

 

تار و یا ناخوانا بودن صفحات چاپ شده (Printed Pages are Fade)

تار شدن صفحات و یا ناخوانا بودن مطالب چاپ شده به دلایل زیر رخ می دهند.

 

نیاز به شارژ کارتریج

اولین راه حل کاربردی برای برطرف نمودن مشکل تار شدن صفحات این است که اقدام به شارژ کارتریج کنید. معمولا، تمام شدن شارژ کارتریج به عنوان دلیل اصلی تار دیده شدن صفحات و ناخوانا بودن مطالب چاپی، شناخته می شود.

توصیه می شود که کارتریج را به شکل افقی تکان بدهید تا باقی مانده آن نیز مورد استفاده قرار بگیرد. البته این، یک راه حل ساده و البته موقتی خواهد بود.

نیاز به شارژ کارتریج

حالت Economode از خطاهای چاپگر HP

یکی از وجوه تمایز پرینتر های اچ پی با دیگر نمونه های مشابه در بازار، برخورداری از قابلیت چاپ اقتصادی چاپگر است. به لطف چنین ویژگی جالبی که در پرینتر های hp تعبیه شده است، دستگاه چاپ از پودر کمتری برای چاپ استفاده  می کند.

 

تنظیمات میزان رنگ در چاپگر

چنانچه، محتوای چاپ شده به صورت ناخوانا و یا با کیفیت پایین دیده می شود، پیشنهاد کارشناسان رادین پرینتر این است که دستگاه را در حالت higher Quality قرار دهید. دقت داشته باشید که هرچقدر شما از کارتریج هایی با کیفیت بالا استفاده کنید، به همان نسبت از ورود آسیب های جدی به چاپگر جلوگیری به عمل می آید. در نتیجه کیفیت چاپ بالایی را دریافت می کنید.

 

خطای گرم شدن از ارور های پرینتر HP

اگر با ارور گرم شدن چاپگر مواجه هستید، احتمالا دلایل اصلی این مشکلات را باید در درایور پرینتر یا آسیب دیدگی کابل جستجو نمایید. ساده ترین راه حل برای برطرف نمودن چنین مشکلی، روشن و خاموش کردن دستگاه چاپ است.

خطای گرم شدن از ارور های پرینتر HP

ارور حافظه

در صورتی که تراشه کارتریج دچار ایراد باشد، نمایش خطای حافظه دور از انتظار نخواهد بود. نصب نادرست چاپگر نیز از دیگر علت های نمایش چنین خطای کارکردی در چاپگرهای اچ پی به شمار می آید. ساده ترین و البته کاربردی ترین راه حل، یک خاموش و روشن ساده دستگاه است. اگر همچنان شاهد این ارور هستید، سیستم را مجددا نصب نمایید.

یکی دیگر از علل خطاهای چاپگر HP ، پر شدن حافظه دستگاه است. کاهش حجم کاری، موثرترین راه حلی است که می توانید برای برطرف نمودن این پیغام خطا به کار ببرید. تنها کاری که باید انجام بدهید این است که دی پی آی را کم کنید یا گزینه  collate را غیر فعال کنید.

 

تکرار مطالب چاپ شده در سطح کاغذ (Ghosting)

آیا تاکنون به تکرار مطالب چاپ شده در سطح کاغذ مواجه شده اید؟ تکرار مطالب و یا تصاویر چاپ شده به وسیله چاپگر hp چند بار پشت سر هم معمولا به دلایل زیر رخ می دهد:

یک مشکل ساده الکتریکی در داخل پرینتر رخ داده است. احتمالا پاور ولتاژ به خوبی کار نمی کند. در نتیجه، پودر انتقال داده شده از کارتریج بر روی درام به درستی بر روی کاغذ منتقل نمی شود. این موضوع باعث می شود که با هر بار چرخش درام، سایه کم رنگ بر روی کاغذ چا شود.

تکرار مطالب چاپ شده در سطح کاغذ (Ghosting)

استفاده از کارتریج های ارزان قیمت و بدون کیفیت نیز می تواند دلیل رایج دیگر برای مشکل تکرار مطالب چاپ شده باشد..

ایراد فنی قطعات درون چاپگر و یا عدم کارکرد صحیح فیوز از دیگر علت هایی هستند که به منظور برطرف نمودن مشکل تکرار مطالب و تصاویر در هنگام پرینت، باید مورد بررسی قرار بگیرند.

 

پاک شدن مطالب و تصاویر از دیگر خطاهای چاپگر اچ پی (Toner does not stay on the paper)

اگر برای شما این موضوع پیش آمده که با کشیدن انگشت بر روی کاغذ، محتوای آن پاک می شود، به احتمال زیاد المنت و یا هیتر داخل فیوزر خراب شده و حرارت کافی ندارد. همچنین ممکن است که غلتک های پرس در درون آن، به اندازه کافی نتوانند فشار لازم برای فشردن مطالب چاپ شده بر روی کاغذ را اعمال کند.

کیفیت پایین پودر کارتریج نیز علت رایج دیگری برای مشکل پاک شدن تصاویر و مطالب از روی کاغذ پس از پرینت، معرفی می شود. اگر در طولانی مدت، تونر فاسد شده باشد، احتمالا با چنین مسئله ای مواجه خواهید شد. به هیچ وجه از پودر بدون کیفیت و ارزان قیمت استفاده نکنید. برای خرید پودر با کیفیت محصولات رادین پرینتر را از دست ندهید.

 

خطای شماره 50.4 (error message) از ارور های پرینتر HP

نسل جدید چاپگر های hp خطای شماره 50.4 (error message) را زیاد گزارش می کنند. علت اصلی این مسئله به مشکل در بخش برق ورودی و ایرادهای مربوط به آن، مربوط می شود. اگر وصل کردن چاپگر به واسطه سیم سیار و یا سه راهی برق انجام می گیرد، حتما آن را بی واسطه و مستقیما به پریز برق شهری وصل کنید.

خطای شماره 50.4 (error message) از ارور های پرینتر HP

نکته مهم : تا حد امکان از اتصال مستقیم چاپگر به UPS اجتناب کنید. به این دلیل که، میزان برق مصرفی چاپگر در لحظه شروع به کار، بسیار زیاد است و احتمال آسیب وارد کردن به UPS بسیار بالا خواهد بود.

 

درایور پرینتر hp روی سیستم عامل وجود ندارد (Can’t find a driver for HP printer)

وجود فایل های راه انداز و درایور بر روی چاپگرهای hp ضروری و مهم است. گاهی اوقات ممکن است که پس از نصب ویندوز جدید روی کامپیوتر، یا وقتی که سیستم عامل را آپدیت می کنید، ویندوز نتواند درایورهای لازم برای پرینتر اچ پی را پیدا کند.

این موضوع باعث عدم استفاده از دستگاه چاپ می شود. در نتیجه توافقات بین شرکت اچ پی و شرکت مایکروسافت، برخی پرینترها به صورت پیش فرض و بدون نیاز به نصب درایور توسط ویندوز، امکان استفاده را دارند. این در حالی است که در برخی مدل های دیگر از همین برند مانند چاپگرهای چند منظوره hp ممکن است مشکلاتی مانند کار نکردن اسکنر رخ دهد.

 

نکشیدن کاغذ به داخل چاپگر و یا کشیدن چند کاغذ به صورت هم زمان به داخل چاپگر

در طراحی و ساخت چاپگر های اچ پی از پد های جدا کننده کاغذ و یا غلتک های کاغذ کش استفاده شده است. این پدها وظیفه کشیدن کاغذ به داخل چاپگر را بر عهده دارند. در عین حال، مانع از ورود همزمان چند کاغذ به درون دستگاه می شوند.

اگر هر یک از قطعات دستگاه، دچار ساییدگی و یا خرابی باشد، احتمالا با مشکل کشیدن چند کاغذ به صورت همزمان به داخل پرینتر مواجه می شوید. بهترین راه حل های کاربردی به شرح زیر است:

  • بررسی چاپگر اچ پی توسط کارشناسان حرفه ای و مجرب
  • سرویس های دوره ای چاپگر
  • تعویض و یا تعمیر غلطک های کاغذ کش و پد های جداکننده کاغذ

 

موجود نبودن کارتریج EP

یکی از شایع ترین خطاهای چاپگر اچ پی مربوط به زمانی است که ارور نبود کارتریج اچ پی نمایش داده می شود. این موضوع زمانی رخ می دهد که شناسایی کارتریج به طور صحیح انجام نمی گیرد.

کاربردی ترین راه حل این است که کارتریج را مجددا نصب نمایید. در صورت نیاز به تعویض کارتریج یا حتی انجام برخی تنظیمات ضروری برای چاپگرهای اچ پی با کارشناسان رادین پرینتر تماس بگیرید.

موجود نبودن کارتریج EP

ارور 21  PAGE TOO COMPLEX از خطاهای چاپگر HP

اگر فایل ارسالی به دستگاه چاپ، بسیار سنگین باشد، ارور 21 را مشاهده خواهید نمود. فایل حاوی تعداد زیادی عکس، گرافیک، فیلم و … زمینه ساز نمایش این پیغام خطا هستند.

 

ارور 49 PRINTER ERROR

ارور 49 به یک نقص نرم افزاری یا مشکل در چاپگر اچ پی اشاره دارد. همچنین این احتمال وجود دارد که سیستم عامل مورد استفاده، دچار ایراد باشد. توصیه می شود از یک فرد متخصص برای برطرف نمودن این مشکل کمک بگیرید

 

ارور 40 EIO x BAD TRANSMISSION

در صورت عدم ارتباط صحیح بین دستگاه پرینتر و  EIO ، ارور 40 EIO x BAD TRANSMISSIONرا مشاهده خواهید کرد. ارور EIO ماژولی است که با اضافه شدن به پرینتر، اتصال آن را به شبکه ، راحت تر می کند.

 

ارور 41.5 PRINTER ERROR

ارور 41.5 PRINTER ERRORمربوط به مواقعی است که عملکرد چاپ با مشکل اساسی مواجه شده و کاغذ به موقع به سنسورهای PS102 و PS103 نمی رسد. یک روشن و خاموش کردن ساده می تواند موثر واقع شود و مشکلات دستگاه شما را حل کند.

در پایان امیدواریم که آموزش خطاهای چاپگر HP و راه حل های پیشنهادی ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. در صورت نیاز به راهنمایی میتوانید با کارشناسان رادین پرینتر در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *